Onderwijsproject EDU-Key - fase 2 Kwaliteit van het onderwijs In bijna alle scholen bestond lesgeven uit een monoloog van de leerkracht en het nazeggen door de kinderen. Alle aandacht was gericht op het leren van feiten. Begrijpen was helemaal niet belangrijk. De examens zijn ook alleen op feitenkennis en niet op begrijpen gericht.Nieuwsgierigheid werd
de kop ingedrukt. Stel je voor dat een leerkracht een antwoord op een vraag
niet weet. Dat zou een ernstige aantasting van zijn of haar prestige betekenen.
Bovendien zijn die leerkrachten het slachtoffer van hetzelfde systeem. Ze
hebben nooit kennis gemaakt met een ander systeem.
Confucius zei al: “ik
hoor en ik vergeet; ik zie en ik onthoud; ik doe en ik begrijp.”
Doe- en leercentra
Curi-O-City
Training van
leerkrachten
In november 2008 en
november 2010 is onderwijskundige Prof. Dr. Jaap schouten, samen met Drs. Erny
Smeets naar India gegaan om te overleggen met zijn Indiase collega’s. Niet om
te vertellen wat ze fout doen en om ze recepten voor verbetering te geven. De aanpak is juist gericht op uitwisselen
en samen ervaren. Ervaren dat je mensen en dus ook kinderen op verschillende
manieren kan benaderen. En dat de ene manier veel prettiger voelt dan de
andere. Ze laten leerkrachten ervaren dat iedereen het prettig vindt om serieus
genomen te worden en dat er niets mis is met het serieus nemen van kinderen.
De leerkrachten zijn
heel enthousiast over deze trainingen. Tijdens de laatste training hebben Erny
en Jaap eigen Indiase trainers opgeleid om verder te gaan op de ingeslagen weg.
Bijeenkomsten
Basis
Lees meer over fase 3 van EDU-Key
|