Start |
Hoofdactiviteit |
Deelactiviteit |
Resultaat |
2000 |
Onderwijs |
EDU-Key |
90% i.p.v. 50% kinderen gaan nu naar school; veel
sterkere participatie van ouders en meer betrokkenheid van leerkrachten. |
2002 |
Dorpshostels |
Kinderen kunnen in hun eigen omgeving op school blijven
als de ouders elders werk moeten zoeken. (meestal suikerriet kap) |
2002 |
Fietsenplan |
Met één van de 350 leenfietsen zijn
de meisjes voor het donker terug als ze naar de high school in een ander dorp
gaan. En dat betekent het verschil tussen wel en niet naar school mogen. En
vaak ook het verschil tussen trouwen op je veertiende of je zeventiende. |
2002 |
Verbeteringen infrastructuur |
Van een aantal scholen zijn vloeren en kozijnen
gerepareerd |
2005 |
Digitale school |
Voorbeeldschool op de campus van YPS. Les mede met
behulp van computers en goede digitale programma’s. Hoog slagingspercentage.
Yojana heeft de start bekostigd. Een andere organisatie betaalt de running costs. |
2008 |
Curi-O-City Centrum |
Onderwijs was sterk confronterend. Kinderen hoefden
niet te snappen; alleen herhalen. In dit centrum leren de kinderen begrijpen
door te doen. Hun nieuwsgierigheid en leergierigheid wordt gestimuleerd. Het
centrum zal ook gebruikt worden voor maatschappij gerelateerde onderwerpen.
Probleem: Te weinig staf en te weinig budget om de centra
optimaal te laten functioneren. |
2003 |
Kwaliteit Onderwijs |
De leerkrachten leren omgaan met de toegenomen
leergierigheid. Trainingen en bijeenkomsten werpen hun vruchten af. |
2007 |
Teachers Training |
Een door Prof. Dr. Jaap Schouten
gegeven training is met veel enthousiasme ontvangen en een aantal effecten
zijn blijvend.
De training zou moeten
worden herhaald of, nog beter,
moeten worden gegeven aan Indiase trainers van teachers. |
2008 |
Landbouw-school |
Kinderen die nu de high school hebben afgemaakt willen
niet het zelfde werk doen als hun ongeletterde voorouders. Ander dan
agrarisch werk is er nog niet in het gebied. Bovendien vallen er veel betere
resultaten te halen met het gebruik van nieuwe methoden en keuzen. De eerste leerlingen zijn van school
en zijn ook enthousiast.
Probleem: We willen de
schoolverlaters een startsubsidie geven in de vorm van een micro krediet.
Fondsen ontbreken nog. |
2007 |
Gezondheid |
Participatieve opzet |
1800 vrouwen uit 22 dorpen nemen deel. Piramidale
structuur. Nadruk op kennis over hygiëne; voeding; kinder en baby zorg |
Ziekenboeg |
Voor bevallingen en urgente gevallen. |
Artsen uit steden |
Komen regelmatig voor health camps |
Moestuinen |
Per jaar leggen we 75 moestuinen aan waarmee het zeer
eenzijdige voedingspatroon kan worden doorbroken. |
Bouw toiletten |
Ieder jaar metselen daartoe opgeleide vrouwen 75
toiletten |
2008 |
Inkomen |
Landbouwschool |
Betere technieken; gewaskeuze en watergebruik |
Promoting drip irrigatie |
Beter watergebruik |
Food Processing Unit |
De bedoeling is om de afzet van de
producten minder seizoensafhankelijk te maken; de producenten een betere
prijs te bieden; een stap verder in de bedrijfskolom te zetten;
werkgelegenheid en inkomen te bieden; vooral aan vrouwen
De FPU komt werkkapitaal tekort. Verder kunnen niet alle
benodigde machines worden aangeschaft. |
Micro financiering |
Bedoeld om vrouwen in de gelegenheid te stellen om
producten te verbouwen die door de FPU zullen worden gekocht tegen
gegarandeerde faire prijzen.
Probleem: Het kapitaal om de
micro kredieten te kunnen verstrekken ontbreekt ons. |
2009 |
Gender ongelijkheid (project in ontwikkeling) |
Voorlichting in Curi-O-city d.m.v. exhibits |
Sex ratio meisjes: jongens (0 tot 6
jaar) 810-1000. Abortus op grond van prenatale selectie en
moord/verwaarlozing na geboorte. Adolescente meisjes zien enorm op tegen hun
toekomst maar voelen zich machteloos. Vrouwen worden door velen als eigendom
en als gebruiksvoorwerp gezien en behandeld. Alle activiteiten zijn er op gericht meisjes en jongens
te laten beleven dat ze gelijk gerechtigd zijn. Daarbij gebruik makend van
een aangeboren gevoel voor rechtvaardigheid. We willen zo jong mogelijk
beginnen met interactie stimulerende activiteiten zoals voorlezen en
tuimeljudo. . Yojana krijgt advies van Dr. Diana Issidorides (NEM) Prof. Dr. Jaap Schouten
(onderwijskundige) Drs. Sabine Gogardhan (Ortho Pedagoge), Dr. Henk Oosterling (filosoof en
bedenker van judo op achterstandsscholen) |
Interactie door discussie; drama; spelen |
Sport |
Meisjes en jongens mixen in de klassen |
Voorlezen met “boodschap” |
Change Makers |
2010 |
Environment |
Pot irrigatie |
Jalihal is een enorm droog gebied met
minder dan 400 mm regen per jaar
YPS wil 200 acres voorzien van sub-soil irrigation. Hiermee
moet 300 miljoen liter water kunnen worden bespaard. Project is in studie
fase. Aanpak zal een vrij grote financiële impuls vragen. |