Start
|
Hoofdactiviteit
|
Deelactiviteit
|
Resultaat
|
2001 |
Onderwijs |
EDU-Key |
90%
(nu) ipv 50% (bij de start) kinderen gaan nu naar
school; veel sterkere participatie van ouders en meer betrokkenheid van
leerkrachten. |
2002 |
Bal Panchyats |
Leerlingenraden
die een actieve rol spelen bij school en dorpssactiviteiten.
De kinderen beheren zelf een kleine bibliotheek |
2002 |
Village Education Committees |
Ouders
zijn nu veel actiever betrokken bij het onderwijs. Ze houden ook de
aanwezigheid van de leerkrachten en de kwaliteit van het onderwijs in de
gaten. |
2002 |
Verbeteringen
infrastructuur |
Van
een aantal scholen zijn vloeren en kozijnen gerepareerd |
2008 |
Voorlezen |
Voorlezen
was absoluut onbekend op het platteland. De proef in één dorp laat zeer
hoopgevende resultaten zien. De kinderen (3-5 jaar) zijn dolenthousiast. De
ouders registreren bijna alle kinderen voor de kleuterschool. We willen dit
programma uitbreiden naar meer dorpen. |
2008 |
Curi-O-City Centrum |
Onderwijs
was sterk confronterend. Kinderen hoefden niet te snappen; alleen herhalen.
In dit centrum leren de kinderen begrijpen door te doen. Hun nieuwsgierigheid
en leergierigheid wordt gestimuleerd. Het centrum zal ook gebruikt worden
voor maatschappij gerelateerde onderwerpen.
Probleem: Te weinig staf en te weinig budget om de centra
optimaal te laten functioneren. |
2003 |
Kwaliteit
Onderwijs |
De
leerkrachten leren omgaan met de toegenomen leergierigheid. Trainingen en
bijeenkomsten werpen hun vruchten af. |
2007 |
Teachers Training |
Een
door Prof. Dr. Jaap Schouten gegeven training is met veel enthousiasme
ontvangen en een aantal effecten zijn blijvend.
De training zou moeten worden herhaald of, nog beter, moeten worden gegeven aan
Indiase trainers van teachers. |
2007 |
Gezondheid |
Moestuinen |
In
2008 zijn 812 gezinnen geholpen met zaad, plantgoed, advies over teelt en
gebruik van de veelal nieuwe gewassen. |
Gezondheids-bijeenkomsten |
Voorlichting
over voeding; hygiëne; water gebruik. Deel van de voorlichting is gegeven
door college studenten (vrijwilligers) |
Bouw
van toiletten |
SEDT
heeft gezorgd voor een groot aantal toiletten. |
2008 |
Inkomen |
Training
centrum |
Betere
technieken; gewaskeuze , (vermi) compost en
watergebruik. Training
veehouderij; training handicrafts. |
Promoting drip irrigatie |
Beter
watergebruik |
Micro
financiering |
Leningen
ten behoeve van de aanschaf van buffels Start
van een melkverwerkingsbedrijfje .
Probleem: De banken blijven achter bij het verstrekken van de
leningen. Daardoor te weinig melk om break even te draaien in de milk unit. Het ontbreekt ons aan de fondsen om een micro
credit systeem op te zetten. De verpakkingsmachine blijkt ondeugdelijk en moet vervangen
worden. |
2008 |
Gender ongelijkheid (project
in ontwikkeling) |
Voorlichting
in Curi-O-city d.m.v.aansprekende exhibits |
Sex ratio meisjes: jongens (0 tot 6 jaar) 810-1000. Abortus op grond van
prenatale selectie en moord/verwaarlozing na geboorte. Adolescente meisjes
zien enorm op tegen hun toekomst maar voelen zich machteloos. Vrouwen worden
door velen als eigendom en als gebruiksvoorwerp gezien en behandeld. Alle
activiteiten zijn er op gericht meisjes en jongens te laten beleven dat ze
gelijk gerechtigd zijn. Daarbij gebruik makend van een aangeboren gevoel voor
rechtvaardigheid. We willen zo jong mogelijk beginnen met interactie
stimulerende activiteiten zoals voorlezen en tuimeljudo. In
2008 heeft SEDT al een begin gemaakt met voorlichting via het Curi-O- City centrum. Ook is al gesproken met de jongeren
in de dorpen die hebben aangegeven meer te willen weten. Yojana krijgt advies van Dr. Diana Issidorides (NEM) Prof.
Dr. Jaap Schouten (onderwijskundige) Drs. Sabine Gogardhan (Ortho Pedagoge), Dr. Henk Oosterling (filosoof en
bedenker van judo op achterstandsscholen) |
Interactie
door discussie; drama; spelen |
Sport |
Meisjes
en jongens mixen in de klassen |
Voorlezen
met “boodschap” |
Change Makers |